ورود به فروشگاه اینترنتی
ضوابط سینک ها در آشپزخانه های صنعتی
۰۸شهریور

ضوابط سینک ها در آشپزخانه های صنعتی

دانستنی های فنی آشپزخانه

انواع مختلفی از سینک ها در آشپزخانه مورد نیاز است.

به طور مثال در هر 5/4 متر آماده سازی یک سینک جهت شستن دست ها باید در راستای آن خط قرار بگیرد یا به عبارت دیگر برای هر 5 نفر یک سینک دست شستن لازم است ، به ازای هر 28 متر مربع سطح پخت یک سینک دستشویی باید قرار داشته باشد.

برای هر ناحیه ی پخت و آماده سازیبه صورت جداگانه یک سینک دستشویی لازم است.


 

 

انواع مختلف سینک ها:

  • Pot sink: برای شستن قابلمه ها و ماهیتابه ها در قسمت ظرفشور خانه.
  • sinkwarewashing یا scullery sink.
  • Three Compartment Sink : سه لگن جداگانه برای شستشو ،آبکشی و ضد عفونی کردن در نظر گرفته میشوند.
  • Prep sink : به منظور شستن و پوست کندن سبزیجات.
  • Utility Sink : برای نظافت و شستن طی ها.
  • Bar Sink : برای قسمت بار.

سینک ها برای اینکه بادوام باشند و راحت شسته شوند باید از جنس استیل ضد خش باشند.تولید کنندگان از دو مدل 304 و 430 استیل استفاده می کنند.که هر دو آنها قابل استفاده در فود سرویس می باشند.اما مدل 304 به خاطر ترکیباتش( 8 درصد نیکل به اضافه 16 درصد کروم ) با دوام تر است.در صورتی که لبه های سینک کرو (coved corner) باشند راحت تر تمیز می شوند و همچنین اگر شیر سینک به روی دیوار نصب شود تمیز کردن قسمت های زیرین سینک بهتر انجام می گیرد.

چنانچه سینک شما یک سینک ظرفشویی باشد باید درین برد را به لیست نیازمندی های سینک اضافه نمایید و اگر درین برد بیشتر از 90 سانتی متر باشد باید برای آن پایه هایی جداگانه در نظر گرفت:

در ادامه توضیحاتی درباره ی مشخصات سینک های متفاوت آورده شده است.

  • Pot sink: ارتفاع استاندارد سینک نباید از 38 اینچ تجاوز کند وعمق سینک از جلوی سینک تا پشت آن باید 28 اینچ در نظر گرفته شود.
  • Dish sink: در رستوران هایی که آیتم های منو محدود هستند از این سینک ها بیشتر استفاده می شود.که دارای سه لگن و سایز هر لگن 16 در 20 اینچ می باشد و عمق لگن ها 14 اینچ است.این گونه سینک ها باید دبل درین برد باشند یکی در منتها الیه سمت راست و دیگری در منتها الیه سمت چپ.
  • pot-dish sink ترکیبی : در رستوران ها ی کوچک میتوانید از سینک سه لگنه با اندازه ی بزرگتر، هم برای شستن قابلمه هم برای شستن ظروف استفاده کنید.اندازه هر لگن سینک معمولا 20 در 20 اینچ با عمق 14 اینچ می باشد.اما چنانچه برای شستن ظروف عریض از سینک استفاده می کنید می توانید ابعاد لگن ها را 24 در 24 اینچ و یا 24در 28 اینچ در نظر بگیرید.
  • Hand sink: هند سینک میتواند پایه دار و یا دیواری باشد سینک دیواری تمیز کردن زیرآن آسانتر بوده، یک هند سینک معمولی 20 اینچ طول ، 16 اینچ عرض و 8 اینچ عمق دارد ،سایز های کوچک تر هم قابل قبول است اما در هنگام انتخاب یکی از آنها در نظر داشته باشید که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.
  • Bar sink:یک سینک 4 قسمتی است با طولی معادل 8 تا 10 فیت و حداقل به 24 اینچ درین برد در هر دو طرف سینک احتیاج است، این گونه سینک ها بین 18-24 اینچ عرض دارند و عمق هر لگن آن معادل 1 فوت می باشد.
  • Prep sink : معمولا یک سینک دو لگنه است که یک سطل آشغال صنعتی زیر یکی از لگن ها نصب می شود.سایز آنها بستگی به میزان کاری دارد که در آشپزخانه انجام می شود.
  • Utility sink: یک سینک بزرگ عمیق مستطیلی در پشت آشپزخانه که معمولا به هم ریخته و کثیف است ،دست کم اگر زیبا نباشد بسیار پر کاربرد است.اگر نوع دیواری آن را انتخاب کنید از فضای زیر آن برای نگه داری سطل زباله می توان استفاده کرد.

Ref:Design and Equipment for Restaurants and Foodservice by costas katsigris & chris Thomas (third edition)

گرد آوری : مهشید ذوالفقاری

تمامی مطالب متعلق به سایت تک آشپزخانه می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

×